28.3.2011

Pitkästä aikaa kalaa

Olin aiemmin ns. sekasyöjä, mutta noin viisi vuotta sitten jätin ensin lihan ja kalan (jota söin melko harvoin) pois. Pari vuotta sitten jätin pois muutkin eläinperäiset ruoka-aineet (maitotuotteet ja kananmunan). Aikoinaan lapsena ja nuorukaisena olin kova kalamies, ja silloin kalaa tuli syötyäkin hieman enemmän. Täysi-ikäiseksi tulon jälkeen kalan syöminen jäi aika vähille ja nyt tosiaan oli noin viiden vuoden tauko.

Lihan, maitotuotteet ja kananmunat olen jättänyt pois pääosin niiden sisältämien rasvojen vuoksi, jotka voivat olla haitallisia MS-tautia sairastavalle. Kalan syömättömyys sen sijaan on ollut lähinnä käytännöllisyyskysymys – kasviproteiinituotteet ovat kovin helppoja käyttää, koska ne eivät esimerkiksi pilaannu samalla tavoin kuin kala, vaikka niitä ei heti kokkaisikaan.

Kalassa on kuitenkin hyviä rasvoja (omega-3) ja proteiinia, minkä vuoksi olen paljon miettinyt sen ottamista takaisin ruokavaliooni – olenhan säännöllisesti syönyt kalaöljykapseleitakin näiden hyvien rasvojen saamiseksi. Lauantaina sain apua tämän ajatuksen toteuttamiseen: minulle tuotiin 700 gramman kotimainen kirjolohifile, josta kokkasimme sitten neljän päivän ruoat minulle. Tältä näytti yksi annos:


Kala-ateria

Annosta kohden tuli noin 170 grammaa kalaa, lisäksi sipulia, punajuurta, varsiselleriä, punakaalia ja kookosmaitoa. Saattaa näyttää kuvassa hieman epämääräiseltä, mutta ruoasta tuli erittäin hyvää!

0 kommenttia

Lähetä kommentti